Acerca de
Ajankohtaista
Lakeuden Laskentatoimen henkilökunta työtilojen edustalla; kuvassa Jyrki Kumpula, Sakari Kumpula, Anu Irjala, Tuula Alatalo, ja Eija Karhula. Kuvasta puuttuu äitiyslomalta töihin viikolla 15 palannut Miia Ylilauri.
Yrittäjälehdestä luettua
Meistä tehtiin juttu huhtikuussa ilmestyneeseen Tyrnävä yrittää -lehteen. Jutussa kiteytetään hyvin ajatuksemme siitä, millainen tilitoimisto haluamme olla asiakkaillemme. Haluamme huolehtia asiakkaistamme, tarkoittaa se sitten kirjanpidon tekemistä, liiketoiminnan sparraamista, kuulumisten kyselyä tai pullakahvin tarjoamista! Ja saatammepa naurattaakin välillä. Lue koko juttu ja poikkea sinäkin pullakahville.
Alkaako kylmä hiki puskea, kun kirjanpitäjä soittaa? Ei näiden kavereiden kanssa
Pullakahvia, kuulumisten vaihtoa ja sparrausapua – nämä asiat harvemmin tulevat mieleen tilitoimistosta. Tyrnävällä toimivan Lakeuden Laskentatoimen asiakkaille se on kuitenkin normaaliarkea. Yrittäjäveljesten Sakari ja Jyrki Kumpulan ideologiaan kuuluu, että tilitoimisto on aktiivisesti mukana miettimässä asiakkaidensa liiketoiminnan kehitysaskeleita ja huomioimassa heidän tulevaisuuden suunnitelmansa.
Leikinlasku on herkässä ja Moccamaster laitetaan laulamaan, jos asiakas eksyy oven taakse virka-aikana. Näin Lakeuden Laskentatoimen yrittäjät Sakari Kumpula ja Jyrki Kumpula lupaavat.
– Aina pitää olla aikaa pysähtyä keskustelemaan asiakkaan kanssa, oltiinpa kasvotusten tai puhelimessa. Ikinä ei saa olla niin kiire, ettei töitä voi keskeyttää ja keittää pullakahveja. Tilitoimistopalvelun ei tarvitse muutenkaan olla niin ryppyotsaista ja kuivakkaa. Vaikka työt hoidetaan asianmukaisesti, saa siinä samalla nauraa ja vaihtaa kuulumiset, KLT-kirjanpitäjä Sakari hymähtää.
Toimitusjohtajana toimiva veli Jyrki komppaa:
– Kirjanpitäjän pelko on turhaa. Ei pitäisi olla niin isoa eikä pientä asiaa, etteikö meille voisi soittaa. Monesti ongelma ratkeaa jo yhdellä juttelulla. Eikä meiltäkään tulevia puheluita ole syytä säikähtää. Ihan muuten vain soitellaan, miten menee.
Näitä yrittäjiä aidosti kiinnostavat asiakkaan kuulumiset. He kannustavat yrityksiä kertomaan kirjanpitäjälle etukäteen etenkin liiketoimintaa koskevista uusista suunnitelmista.
– Kirjanpidon ja verotuksen näkökulman tuominen muutoksiin on aina hyvä asia. Kun tiedämme suunnitelmista, voimme sparrata liiketoiminnan kehittämistä ja tarjota arvokkaita neuvoja esimerkiksi sukupolvenvaihdoksiin ja yritysmuodonmuutoksiin, Sakari vinkkaa.
– Ja saa meille kertoa kotiasioistakin. Meille on ihan tavallista tietää lasten nimet, rippijuhlat ja kotiväen kuulumiset, mikä ei ehkä isommissa toimistoissa tule kyseeseen, hän jatkaa hymy suupielessä.
Kirjanpitopalveluita hankkiessaan moni yrittäjä tulee helposti valinneeksi ison ja tunnetun tilitoimiston. Suuressa tilitoimistossa palvelu on kuitenkin usein kasvottomampaa ja kirjanpitäjät saattavat vaihtua tiuhaan.
– Pienessä paikallisessa tilitoimistossa asiakkaalla voi pysyä sama kirjanpitäjä vuosikymmeniä. Tällöin palvelukin on paljon henkilökohtaisempaa ja yrityslähtöisempää. Kun kirjanpitäjä tuntee yrityksen menneisyyden ja tulevaisuuden aikeet, on kokonaisuutta helpompi suunnitella asiakkaan etua silmällä pitäen, Jyrki pohtii.
Tilitoimisto voi parhaimmillaan olla yritykselle kallisarvoinen neuvonantaja ja kumppani. Veljekset korostavat, että hyvä tilitoimisto miettii kirjanpitoa ja palveluitaan ensisijaisesti asiakasyrityksen lähtökohdista.
– Saman yrityksen kirjanpidon pystyy tekemään monella eri tapaa oikein. Tärkeintä on pohtia, mikä tapa palvelee mitäkin yritystä parhaiten. Näin toimimalla olemme pystyneet säästämään yrittäjiltä jopa tuhansia euroja veroissa, Sakari mainitsee.
– Rahaa säästyy myös siinä, kun tilitoimisto ei pakkokauppaa asiakasyritykselle jotain palvelua, mitä asiakas ei oikeasti tarvitsee, Jyrki vihjaa.
Veljeskaksikko kehottaa yrittäjiä pohtimaan, riittääkö oman tilitoimiston valinnassa perusteeksi se, kuka tarjoaa lakisääteisen palvelun halvimmalla.
– Aidosti hyvä tilitoimistopalvelu on paljon muutakin kuin vain sitä, että kirjanpito tehdään lakipykälien mukaan. Totta kai se on tehtävä lakipykälien mukaan, mutta samalla pitäisi myös huolehtia yrittäjistä, Jyrki painottaa.
Hän kertoo esimerkin:
– Meille siirtyneiltä asiakkailta kuulee usein, että edeltävä kirjanpitäjä ei ole saattanut pitää lainkaan yhteyttä vuoden aikana. Sitten tilinpäätöksen hetkellä onkin yhtäkkiä toimitettu lista kirjanpidosta puuttuvista asioista. Melko mahdotonta yrittäjän on enää siinä vaiheessa niitä löytää.
Yrittäjät kertovat alalla esiintyvän valitettavan paljon sitä, että tilitoimistot lupaavat erinomaiset ja nopeat palvelut, mutta todellisuus onkin aivan muuta. Neuvonta ei välttämättä sisällykään hintaan, vaan joka kysymyksestä veloitetaan erikseen, ja aikataulut venyvät.
– Kuinka nopeasti asiakkaan yhteydenottoihin vastataan? Saako asiakas tarvitsemaansa neuvontaa? Valmistuuko tilinpäätös tammikuussa vai huhtikuussa? Näistä asioista voi jo päätellä, kuinka asiakasta priorisoidaan, Sakari listaa.
Lakeuden Laskentatoimelle hyvä palvelu ei ole vain sanahelinää.
– Meille on tärkeää, että lupauksista ja sovituista aikatauluista pidetään kiinni. Asiakkaat antavatkin meille kiitosta eritoten siitä, että meiltä saa oikeasti avun ja neuvon nopeasti, eikä asioita jätetä sikseen, Jyrki lopettaa.
Teksti: Essi Pulju
Kuvat: Harri Rauhanummi, Linnan Juhlakuva